Jag följer EU-vals kampanjen på distans. Jobbar i Seattle en månad och missar den valfeber (mer eller mindre) som finns där hemma i Europa. För det verkar som om lite valfeber har jobbats upp. Det är intressant och roligt att debatten äntligen tagit fart med mindre än två veckor till valet den 25 maj. Genom att följa valkampanjen på distans så har jag säkerligen missat en hel del men har en del reflektioner om kampanjen så här långt.
För det första så verkar EU-vals debatten ha blivit mer tydlig både vad gäller partiernas sakfrågor och ideologi än andra valkampanjer i medierna då representanter för de olika partierna har mötts i debatter = bra för väljarna då olika alternativ blir tydligare!
För det andra verkar det lite konstigt att många partier fokuserar frågor i sina kampanjer som inte ens finns på dagordningen i EU-parlamentet utan beslutas om i helt andra instanser. Dålig strategi att vinna val på frågor som väljarna må tycka är viktiga men som en sen inte kan påverka!
För det tredje så har kampanjerna i sig visat både bu och bä. Som vi vet så har valdeltagandet varit rätt så lågt i EU-valen och partierna har väl inte direkt storsatsat heller på sina kampanjer. Men i år har vi sett lite olika strategier…
Det mest bisarra har nog varit danska Folketingets ’get out the vote’-kampanj där de satsade på filmen Voteman som med våld och sexism visst skulle väcka unga väljare. Den drogs mycket snabbt tillbaks. Kan vara en av de värsta valfilmer jag sett!
Det mest innovativa i kampanjsammanhang är nog Miljöpartiets 3D målningar på tågstationer i de stora städerna. Ett helt nytt grepp i kampanjsammanhang som tycks fått en del positiv uppmärksamhet!
En vecka kvar till valdagen och sen får vi se hur det har lyckats med ‘get out the vote’!